آزادراه های ایران

۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

در برنامه ریزی های انجام شده نه شماره آزادراه برای توسعه راه های کشور در نظر گرفته شده است که به شرح زیر است:




آزادراه 1 (قزوین - رشت) : 

عملیات ساخت این آزادراه 138 کیلومتری در سال 1380 طی سفر رهبر انقلاب به استان گیلان و با دستور ایشان آغاز شد و در اسفند 1388 به طور نیمه کاره به بهره برداری رسید.

این آزادراه از شهر قزوین آغاز شده و پس از عبور از شهرهای رودبار ، منجیل و لوشان به شهر رشت میرسد.




آزادراه 2 (تهران - تبریز) : " این آزادراه 600 کیلومتری ، خود شامل 4 آزادراه است. "


الف . آزادراه تهران - کرج : این آزادراه در دوران پهلوی و تحت نظارت مستقیم امیرعباس هویدا (نخست وزیر وقت) ساخته شد و در سال 1345 رسما به بهره برداری رسید.

ب . آزادراه کرج - قزوین     پ . آزادراه قزوین - زنجان     ت . آزادراه زنجان - تبریز


در طرح توسعه این آزادراه به سمت شرق برنامه ریزی شده تا امتداد این آزادراه شهر تهران را با احداث 4 محور آزادراهی (الف . آزادراه تهران - سمنان  ب . آزادراه سمنان - نیشابور  پ . آزادراه نیشابور - باغچه  ت . آزادراه باغچه - مشهد) به شهر مشهد متصل کند.




آزادراه 3 (تهران - شمال) :

این آزادراه 121 کیلومتری که در دست احداث است شهر تهران را به شهر چالوس متصل خواهد کرد. این راه دارای 4 قطعه به شرح زیر است:


الف . این قطعه از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان، امامزاده عقیل، تونل تالون و دره لانیز به سه‌راهی شهرستانک می‌رسد. طول این مسیر 32 کیلومتر می باشد.

ب . این منطقه حدفاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله به طول تقریبی ۲۵ کیلومتر است.

پ . این مسیر حدفاصل پل زنگوله - سه‌راهی دشت نظیر و مرزن‌آباد به طول تقریبی ۴۶ کیلومتر است.

ت . قطعهٔ چهار آزادراه تهران - شمال حدفاصل سه‌راهی دشت نظیر مرزن‌آباد - چالوس به طول حدود ۲۰ کیلومتر است.


قطعه 4 از این آزادراه در دولت دهم به بهره برداری رسید و قطعه 1 نیز احتمالا تا پایان سال 96 در دولت دوازدهم به بهره برداری خواهد رسید.



آزادراه 4 ( در حال تکمیل ...