در برنامه ریزی های انجام شده نه شماره آزادراه برای توسعه راه های کشور در نظر گرفته شده است که به شرح زیر است:
آزادراه 1 (قزوین - رشت) :
عملیات ساخت این آزادراه 138 کیلومتری در سال 1380 طی سفر رهبر انقلاب به استان گیلان و با دستور ایشان آغاز شد و در اسفند 1388 به طور نیمه کاره به بهره برداری رسید.
این آزادراه از شهر قزوین آغاز شده و پس از عبور از شهرهای رودبار ، منجیل و لوشان به شهر رشت میرسد.
آزادراه 2 (تهران - تبریز) : " این آزادراه 600 کیلومتری ، خود شامل 4 آزادراه است. "
الف . آزادراه تهران - کرج : این آزادراه در دوران پهلوی و تحت نظارت مستقیم امیرعباس هویدا (نخست وزیر وقت) ساخته شد و در سال 1345 رسما به بهره برداری رسید.
ب . آزادراه کرج - قزوین پ . آزادراه قزوین - زنجان ت . آزادراه زنجان - تبریز
در طرح توسعه این آزادراه به سمت شرق برنامه ریزی شده تا امتداد این آزادراه شهر تهران را با احداث 4 محور آزادراهی (الف . آزادراه تهران - سمنان ب . آزادراه سمنان - نیشابور پ . آزادراه نیشابور - باغچه ت . آزادراه باغچه - مشهد) به شهر مشهد متصل کند.
آزادراه 3 (تهران - شمال) :
این آزادراه 121 کیلومتری که در دست احداث است شهر تهران را به شهر چالوس متصل خواهد کرد. این راه دارای 4 قطعه به شرح زیر است:
الف . این قطعه از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان، امامزاده عقیل، تونل تالون و دره لانیز به سهراهی شهرستانک میرسد. طول این مسیر 32 کیلومتر می باشد.
ب . این منطقه حدفاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله به طول تقریبی ۲۵ کیلومتر است.
پ . این مسیر حدفاصل پل زنگوله - سهراهی دشت نظیر و مرزنآباد به طول تقریبی ۴۶ کیلومتر است.
ت . قطعهٔ چهار آزادراه تهران - شمال حدفاصل سهراهی دشت نظیر مرزنآباد - چالوس به طول حدود ۲۰ کیلومتر است.
قطعه 4 از این آزادراه در دولت دهم به بهره برداری رسید و قطعه 1 نیز احتمالا تا پایان سال 96 در دولت دوازدهم به بهره برداری خواهد رسید.
آزادراه 4 ( در حال تکمیل ...
- ۰ نظر
- ۰۴ شهریور ۹۶ ، ۰۵:۵۷